~~ יומן השאור שלי ~~

שאור הוא עיסת בצק שמוסיפים לבצק הלחם הוא משמש גם כמתפיח וגם כנותן טעם שאור בונים בהדרגה: לוקח בערך שבוע לבנות שאור ראשוני ובהמשך השאור מתחזק ויחד איתו יכולת ההתפחה שלו ואת טעמיו
שהוא מעניק לבצק עם טיפול נכון, שאור יכול לחיות שנים ולשמש ליצור אין ספור לחמים
~
ההנחיות על אופן יצירת השאור והזנתו מתוך הספר של סמדר זורע-ברמק

~~~~~~~~~~ היום הראשון~~~~~~~~~
מצרכים
מאה גרם צימוקים
כוס מים חמימים
חצי כפית דבש
חצי כוס קמח מלא

הכנה
משרים את הצימוקים במים החמימים 30 דקות
לוקחים חצי כוס ממי ההשריה ומערבבים אותם עם הדבש והקמח
מכסים בבד חיתול לח ומשהים 24 שעות
דואגים שהחיתול ישאר לח תמיד

השאור ביומו הראשון

~~~~~~~~~~~~~ היום השני ~~~~~~~~~~~~

מצרכים
שליש כוס מים חמימים
חצי כפית דבש
חצי כוס קמח לחם לבן
.
הכנה
אם יש מים שצפים על פני העיסה, שופכים אותן בעדינות
מוסיפים לקערה את המים, הדבש והקמח ומערבבים לעיסה אחידה
מכסים בבת חיתול לח ושמהים על השיש 24 שעות
דואגים שהחיתול ישאר לח תמיד
השאור אחרי הזנתו ביום השני
~~~~~~~~~~~~~ היום השלישי ~~~~~~~~~~
מצרכים
שלושת רבעי כוס מיםכוס קמח לחם לבן
שאור ביום השלישי, לפני ההאכלה

הכנה
העיסה תפחה במהלך הלילה
העברתי לכלי קיבול יותר גדול
הוספתי את המים ואת הקמח וערבבתי היטב
סגרתי בניילון נמצד, וכך זה ישאר על השיש 24 שעות

~~~~~~~~~~~~~ היום הרביעי ~~~~~~~~~~~~~
מצרכים
שלושת רבע כוס מים
כוס קמח לחם לבן
השאור ביום הריעי, לפי ההזנה


הכנה
אם יש מים על פני השאור, זורקים אותם בעדינות בלי שלפוך את השאור
מערבבים את העיסה
מחלקים את השאור לשני חלקים וזרקים חצי אחד
מוסיפים את המים ואת הקמח ומערבבים
סוגרים בניילון נצמד ושומרים על השיש 24 שעות


~~~~~~~~~~ היום החמישי ~~~~~~~~

מצרכים
כוס וחצי מים
שתי כוסות קמח לחם לבן
השאור ביום החמישי, לפי האכלתו
העיסה תוססת מאוד, קצת קצפית והריח חמוץ יותר משל אתמול

הכנה
מגדילים את נפח העיסה כדי שיהיה מספיק שאור לשימוש בלחם
הראשון ולשמירת שארית ללחם הבא
מערבבים את העיסה
מעבירים לכלי קיבול גדולה יותר
מוסיפים את המים ואת הקמח ומערבבים
מכסים בניילון נצמד ומשאירים על השיש 12- 24 שעות
מעבירים לקופסא עם מכסא ומכניסים מקרר


השאור שלי מוכן
(-:

~~~~~~~~ כללי השימוש בשאור / הוראות הפעלה ~~~~~
חשוב מאוד: גם אם לא מתכננים להכין לחם - חשוב לרענן את השאור פעם בשבוע
על פי השלבים הבאים
.
מוציאים מהמקרר ומערבבים
מוציאים כוס, עד חצי מכמות השאור
אני משתמשת ב- 270 גרם שזה כמות שמספיקה להתפיח קילו בצק
אפשר לתת מתנה אם לא משתמשים, אם לא, זורקים
מאכילים את השאור ביחס של 3 מים, 4 קמח
משאירים מכוסה על השיש 4 שעות עד שתתחדש התסיסה
מחזירים למקרר
.
.
~~~~~~~~~~~ אז מה יצא לנו מהשאור הזה?? מתכונים ~~~~~~~~~~~

6 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

עשיתי הכל לפי המתכון ליצירת השאור רק עם קמח כוסמין מלא אורגני , אפיתי ויצא לחם נמוך, חמוץ ושאי אפשר לחתוך ממנו פרוסות.
במה שגיתי, מה לא עשיתי נכון?
תודה על מידע

מרילין איילון אמר/ה...

אני לא מכירה את הקמח כוסמין, מעולם לא עבדתי איתו כך שאני לא יודעת, אבל על פניו, עושה רושם שזה שורש הבעיה. האם הוא מכיל מספיק גלוטן כדי לתפוח ולהיות רך ותפוח?

אנונימי אמר/ה...

תודה על התגובה,
אני לא יודע את כמות הגלוטן בכוסמין, אצטרך לברר. ידוע לי שאנשים אופים לחם כוסמין עם שאור.
יש לי חשד כלשהוא שהשאורשלי אולי לא היה לגמרי טוב. ביום הרביעי כמו בכל הימים הוא נראה יפה כפי שמופיע באורים ובתמונות שלך, אבל היה מצב שהיתה שכבה למטה שכבה למעלה ובאמצע היתה שכבה מאוד רטובה, לא הנוזל הראשוני מהיום הראשון אלא ממש מימי הריח בהחלט חמוץ
האם כדאי להמשיך עם השאור הזה?
תודה

מרילין איילון אמר/ה...

אני לא יודעת..צר לי
אם זה היה אני, הייתי מנסה עוד פעם אחד

אנונימי אמר/ה...

אפשר להכין מחמצת מכוסמין
זה קמח הרבה יותר בריא

אנונימי אמר/ה...

קמח כוסמין מצתיין באחוז נמוך של גלוטן,לכן הוא נחשב בריא,במיוחד לכל מי שקשה לו לעכל גלוטן,וטוב למאפים רכים ,אבל זה גם החיסרון שלו,הוא לא מתאים למתכונים שצריכים גלוטן כמו זה וכמו חלות.לשאור הכי טוב קמח מלא או שיפון.
אגב ניסיתי לעשות חלות עם שאור ולא הלך,הצורה שלהם נהרסת מהתפיחה של השאור.
מרילין צדיקה,תודה רבה רבה על כל המתכונים,אני נהנית מהם כל כך,וגם כל המישפוחה כמובן,תזכי למצוות.