~ מרקחת תפוחים מזוגגים בקינמון הל וציפורן ~


צילום: בועז לביא, סגנון: ענת לבל


כשבערב ראש השנה מברכים על "שנה מתוקה"  יוצאי עיראק הנמנעים מאכילת דבש (שנאמר "לֹא מִדֻּבְשְׁךָ וְלֹא מֵעֻקְצְךָ") מתענגים על מרקחת זו. את אופן הכנת המעדן הזה הדגים לי בעלי בתחילת הנישואים ומאז אני נהנית להכין אותו שוב ושוב בכל שנה, בראש חודש אלול בכמות כפולה ומכופלת. המרקחת נארזת בצנצנות רבות ומחכות במזווה עד לבוקר ראש השנה, אז הילדים מחלקים אותה לשכנים יחד עם איגרת מעשה ידיהם וחלה מתוקה

מצרכים
1 קילו תפוחי עץ ירוקים חמוצים, קלופים וחתוכים לקוביות קטנות של 1 ס"מ
1 קילו סוכר
1 כוס מים
3 תרמילי הל
2 מקל קינמון
3 מסמרי ציפורן

מכניסים לסיר רחב את כל המצרכים ומבשלים עד שהסוכר נמס לגמרי. ממשיכים לבשל עוד 20 דקות או עד שתפוחים הופכים לשקופים ומזוגגים. מעבירים לצנצנות ושומרים במקרר או במזווה.


דברים שאפשר לעשות עם המרקחת (חוץ מלאכול אותה על פרוסת חלה)

1.     מילוי עוגות שמרים: מוסיפים למרקחת קוקוס בכמות שסופגת את כל הסירופ ומורחים על עלי הבצק בשכבה אחידה. אפשר להחליף את הקוקוס באגוזים טחונים או בפירורי עוגיות.
2.     טאג'ין קציצות: מטגנים המון בצל, מוסיפים 3 – 4 כפות מהמרקחת, מדללים בכוס מים, מחליקים לתוך הסיר קציצות, מתבלים במעט כורכום מלח ופלפל ומבשלים על אש קטנה. מגישים על קוסקוס ומקשטים בכוסברה טרייה.
3.     עוף ממולא: מערבבים אורז מבושל חלקית עם מרקחת תפוחים, מוסיפים שקדים פרוסים ובצל מטוגן וממלאים את העוף – אפשר אחר כך לאפות את העוף או לבשל אותו בסיר גדול עם ירקות שורש סביבו.
4.     כיסונים מתוקים: פורסים שיכבה גדולה של בצק עלים (או בצק פריך של עוגיות), קורצים בה עיגולים בעזרת כוס גדולה, ממלאים במרקחת וסוגרים. מברישים בביצה, מפזרים סוכר וניל ואופים עד להזהבה.


אין תגובות: