~~ קרעפלך בשר במרק עוף לסעודה מפסקת של יום כיפור ~~

צילום: בעז לביא, סגנון: ענת לבל
בכל שנה, כשמגיע ערב ראש חודש אלול אני נהנית להכין את הקרפלך האלה (בכמות כפולה ומכופלת) ולהקפיא אותם בקופסאות כדי שיהיו מוכנים לאכילה בתקופה של החגים. אלו כיסונים נהדרים שנאכלים במרק עשיר, מנה קבועה שלנו לסעודה המפסקת של יום כיפור, ולמראת שאין בכל המשפחה שלי שום שייכות לתפוצת פולין הרי שאין אחד, מקטן ועד גדול שמוכן לוותר על עליהם. 
את המתכון המיוחד של המרק קיבלתי מרב חשוב, מרק מושלם להתחיל בו את הצום.
בשרי / דרגת קושי קל (המרק) ובינוני קשה (הקרעפלך) / זמן הכנת הקרעפלך כשעה, זמן הכנת המרק 10 דקות, בישול המרק 50 דקות. 
מצרכים לבצק קרפלך
3 כוסות קמח לבן רגיל
1/2 כפית מלח
3 ביצים
1/2 כוס מים
2 כפות שמן
מצרכים למלית קרפלך:
2 בצלים גדולים קצוצים דק
1/4 כוס שמן
500 גרם בשר טחון
1 כוס מים חמים
1 כפית פפריקה מתוקה
מלח ופלפל שחור
מצרכים למרק (8 מנות)
8 מנות עוף (כרעיים, שוקיים, כנפיים, מה שאוהבים)
2  בצלים גדולים חתוכים לרבעים
5 גבעולי סלרי חתוכים לגפרורים (ז'וליאנים)
2 גזרים חתוכים לגפרורים (ז'וליאנים)
1 תפוח אדמה חתוך לקוביות גדולות
1 קישוא חתוך לגפרורים (ז'וליאנים)
1 צרור שמיר קטן קשור בחוט
1 כף אבקת מרק עוף
5 גרגירי פלפל שחור
3  ליטר מים
1/2 צרור כוסברה

מכינים את המלית: מטגנים במחבת גדולה את הבצלים בשמן עד שהם מטוגנים היטב ומצבעם כהה. מוסיפים את הבשר, הפפריקה המלח והפלפל ומערבבים / מטגנים תוך כדי ערבוב עד שהבשר מבושל, כ- 10 דקות. ממשיכים לבשל עד אש קטנה תוך כדי הוספה של מים חמים, כל פעם קצת, ועד שאין יותר מים, בערך עוד 10 דקות. מכבים את האש ומצננים לגמרי.
מכינים את בצק הקרפלך: מכניסים לקערה בינונית את הקמח והמלח ומערבבים. מוסיפים את שאר המצרכים ולשים עד לקבלת בצק אחיד וחלק, כ- 5 דקות. מכסים את הבצק בניילון ונותנים לו לנוח 10 דקות.
ממלאים את הקרפלך: לוקחים מחצית מכמות הבצק ומרדדים אותו על משטח מעט מקומח עד לקבלת עלה דק וגדול, תוך כדי שמסובבים אותו מדי פעם והופכים אותו (סיבוב והפיכה נותנים לבצק גמישות). קורצים מהבצק עיגולים בעזרת כוס שתיה, שמים במרכז כל עיגול כפית שטוחה מהמלית, מרטיבים את שולי הבצק במעט מים, מקפלים את הבצק לשניים, על המלית, לצורת חצי עיגול, מהדקים את השוליים ומצמידים את שתי הקצבות של החצי עיגול. מכינים כך את כל הקרעפלך.
מבשלים את הקרעפלך: ממלאים סיר גדול במים מומלחים ומביאים את המים לרתיחה. מכניסים את הקרעפלך למים, כל פעם קבוצה קטנה, מחכים שהם יצופו ומבשלים עוד דקה. מוצאים אותם מהמים בכף מחוררת, מעבירים אותם למסננת, משמנים אותם במעט שמן ומסדרים אותם בקופסה. בין שכבה לשכבה כדאי לשים שכבה של ניילון. שומרים במקרר יממה וניתן גם להקפיא לזמן ממושך יותר: לילה לפני ההגשה מוציאים אותם למקרר, ובשעות הבוקר מוציאים אותם לשיש.
מכינים את המרק: מכניסים לסיר גדול את כל המצרכים פרט לכוסברה, ומקפידים שהחוט של צרור השמיר יישאר מחוץ לסיר. מביאים לרתיחה, מנמיכים את האש ומבשלים על בעבוע עדין עד שהעוף מוכן, בערך 40 דקות. מוציאים את צרור השמיר מהסיר בעזרת החוט ומשליכים אותו. מוסיפים לסיר את הכוסברה ומכבים את האש.
מגישים את הקרעפלך: שמים בכל צלחת הגשה 3-4 קרעפלך, יוצקים מעל מהמרק החם ומגישים מיד.

תגובה 1:

פאר לי אמר/ה...

היי, מרילין
את פשוט נפלאה. המתכונים שלך נהדרים ממש!
אני עכשיו אחרי 'תיקון' קרפלאך
האם רק לי הבצק יוצא מאד מאד דביק גם אחרי קימוחים רבים?
בסוף שימנתי את נייר האפיה ואת המערוך ואת הידיים ואז איכשהו צלחתי את המשימה...
עם זאת זה יצא טעים מאד.
מחכה לשינויים בבצק ומאחלת לך שנה טובה ומתוקה עד מאד
פאר-לי.