~~ חלות בקליעת כתר יפיפיה (בלי ביצים) ~~

חלות בקליעת כתר - בלי ביצים עם מי סודה

כן כן אני יודעת, עבר הרבה זמן. יש לי מיליון תירוצים, אבל במקום זה, קבלו קווים לדמותה של חברתי מרגרט, וגם מתכון מעולה שיפאר את שולחן השבת בכלל, וראש השנה בפרט
סגנון: ענת לבל, צילום: בועז לביא



מתכון של חברתי מרגרט ז"ל



למרגרט ולי היה מכנה משותף שחיבר בינינו שנים רבות, האהבה לקליעה של חלות ולחמניות: קליעות מסורתיות אך גם קליעות וצורות שהמצאנו בהתאם לנסיבות וללוח השנה. אהבנו, כל אחת לחוד, להתנסות בעיצובים חדשים, קיפולים וקליעות וברגע שהרגשנו ש"עלינו" על קליעה מיוחדת, תיעדנו את שלביה ומייד שיתפנו אחת את השניה בתגלית החדשה, ומכאן גם את כל החברות שלנו.  
למרגרט, חברתי מפריז, הייתה תכונה יוצאת דופן:  כשתיארה מתכון של חלות או בעצם כל מתכון, היא עשתה זאת בדיוק רב, עם הסברים ברורים, כיאה למורה למתמטיקה שהייתה. היא ידעה להסביר על השפעתם של כל אחד מהמרכיבים, נתנה טיפים מצילי מתכון בנדיבות,  ידעה לתאר בדיוק את המרקם שצריך להתקבל, ציינה את יתרונותיו וחסרונותיו של המתכון הזה לעומת אחרים, וגם דירגה אותם בציון נימוקים אובייקטיבים וסובייקטיביים. כזו היא הייתה. היא ראתה את עצמה כמנטור, יועצת אישית, לכל מי שרק ביקש. המקצועיות והיסודיות שבה היא תיעדה מתכונים מסורתיים הפכו אותה במהרה לשם דבר בכל הנוגע למטבח היהודי הכשר בצרפת ובישראל בקרב הקהילה הצרפתית, ולא פלא, איפה, שבהלווייתה הגיעו עשרות נשים שהיא לא הכירה ישירות, אבל הן, הכירו את מתכוניה והכירו לה תודה, בדרכה האחרונה, על שהנגישה להם את סודות המטבח.

חלות בקליעת כתר - בלי ביצים עם מי סודה
החלות תופחות מהר, הן קלות לעיצוב, הן מתקבלות קלילות, ורכות במיוחד.
2 חלות גדולות

1 קילו קמח לבן
1 כף מלח
150 מ"ל שמן
2 כפות שמרים
450 מ"ל מי סודה פושרים
להברשה:
1 חלמון + 1 כפית מים או 1 חלבון מעט מוקצף
שומשום וקצח

מכניסים לקערה את הסודה השמרים והסוכר ומערבבים. מוסיפים את הקמח, השמן ולבסוף את המלח ולשים 15 דקות. תחילה הבצק דביק מעט, אך עם הלישה הבצק הופך להיות רך וגמיש. לפי הוצרך אפשר להוסיף מעט קמח או מעט מים. נותנים לבצק לתפוח בין שעה לשעתיים.
מחלקים את הבצק לשני חלקים.
מתוך החלק הראשון לוקחים בצק במשקל של בערך 450 גרם, מרדדים אותו למלבן, חותכים את החלק הרחב והתחתון של המלבן לרצועות באורך 8 ס"מ. מגלגלים את החלק העליון של המלבן לגליל, ומגלגלים את הרצעות סביב הגליל. סוגרים את הגליל צורה של כתר ומעבירים אותו לתבנית אפיה מצופת בנייר אפיה. לוקחים פיסת בצק במשקל כ- 80 גרם, יוצרים ממנו "קשר" ומשים אותו במרכז הכתר.  מכינים באותו אופן את החלה השניה, ואם נשאר בצק עושים ממנו עוד לחמניות "קשר". נותנים לחלות לתפוח כ- 45 דקות או עד שהם הכפילו את נפחן. מברישים את החלות בחלמון (למראה מבריק) או בחלבון (למראה אחיד), מפזרים שומשום או קצח ואופים בתנור שחומם מראש ל- 180 מעלות בערך. הצבע צריך להיות זהוב, אך לא כהה מדי.


2 תגובות:

Unknown אמר/ה...


כמה סוכר ?

Unknown אמר/ה...

אני מעריך 3/4 כוס סוכר לקילו קמח.
לחלופין 1/2 כוס סוכר ו-2 כפות דבש.