~~ עוגת ג'רבו: קלסית חגיגית וקלה להכנה ~~

צילום: בעז לביא, סגנון: ענת לבל

עוגת ג'רבו - היא עוגה הונגרית המשלבת שכבות של בצק פריך חמאתי, אגוזים וריבת משמשים. זו העוגה שבחרתי להכין לחג הסוכות (בין היתר) ומה איתכם?

 ג'רבו הוא שמה של קונדיטוריה (בה יש גם בית קפה) גדולה ומפורסמת הממוקמת במרכז פשט. הקונדיטור הנריק קוגלר הקים את בית הקפה בשנת 1858, ובהעדר יורשים מכר אותו לאמיל ג'רבו, בן למשפחת קונדיטורים שוויצרית גדולה, שנתן את שמו לבית הקפה וגם לעוגת השכבות המפורסמת.

העוגה קלה להכנה, ומאוד טעימה. תיהנו!

כדי להקנות לה מראה חגיגי הוספתי מעט קישוטים שוקולד, הם לא חובה כמובן, מי שרוצה להשקיע גם בקישוט כזה  ימצא הסבר מפורט בהמשך המתכון.


מצרכים לבצק
200 גרם חמאה (או מרגרינה) רכה אך לא מומסת
200 גרם סוכר (1 כוס)
200 מ"ל שמנת מתוקה (אפשר פרווה)
2 חלמונים
500 גרם קמח
1 שקית אבקת אפייה

לשכבות המילוי
340 גרם ריבת משמש חלקה (צנצנת קטנה)
500 גרם אגוזי מלך  קצוצים דק
1/2 כוס סוכר

לציפוי:
200 גרם שוקולד מריר
100 מ"ל שמנת מתוקה (אפשר פרווה)
1 כף שמן

לקישוט: (אפשרות)
100 גרם צימקאו
 רצועת שקף ברוחב 5 ס"מ
100 גרם שוקולד מריר
100 גרם שמנת מתוקה (אפשר פרווה)
אבקת זהב (להשיג בחנויות המתמחות)

מחממים תנור ל 180 מעלות ומרפדים תבנית בינונית בגודל של 30*20 ס"מ בנייר אפייה.

מכינים את הבצק: מכניסים לקערת המערבל את החמאה והסוכר ומעבדים בעזרת הוו K עד שמתקבלת תערובת אחידה, בערך 5 דקות. מוסיפים את השמנת והחלמונים וממשיכים לעבד עד שמתקבלת עיסה חלקה לגמרי, בערך 3 דקות. מערבבים את הקמח ואבקת האפייה בקערה בינונית ומוסיפים אותם לקערת המערבל. מעבדים 3 דקות, אם הבצק מרגיש רך מדי אפשר להוסיף עד 3 כפות קמח. נותנים לבצק לנוח 5 דקות, במהלך הזמן הזה החמאה מתייצבת והבצק מתקבל נוח מאוד לעבודה.

מרכיבים ואופים: מורידים את הבצק למשטח מקומח, מחלקים אותו ל-3 חלקים שווים ומעבדים מעט כל חלק לכדור.
לוקחים חלק אחד ומרדדים אותו בין שני דפי אפייה מקומחים לגודל של התבנית, מעבירים את הבצק לתבנית, מורחים עליו מחצית מכמות הריבה (אפשר לחמם אותה מעט במיקרוגל אם היא לא נוחה למריחה), בקערה בינונית מערבבים את האגוזים ואת הסוכר ומפזרים מחצית מהתערובת על ריבת המשמש. מרדדים באותו אופן את החלק השני של הבצק ומניחים אותו בתבנית, על שכבת האגוזים. מורחים על הבצק את המחצית השנייה של הריבה ומפזרים מעל את המחצית השנייה של תערובת האגוזים. מרדדים את החלק האחרון של הבצק, מסדרים אותו על תערובת האגוזים, מהדקים מעט, מחוררים את הבצק בעזרת קיסם ואופים כ- 30 דקות או עד שהבצק מזהיב.

מצפים: ממיסים את השוקולד בקערה מעל סיר עם מים, מוסיפים את השמנת המתוקה ואת השמן וממשיכים לחמם ולבחוש עד שמתקבל קרם שוקולד אחיד. יוצקים את הקרם על העוגה הפושרת, מיישרים אותו על כל פני העוגה בעזרת מרית, מקררים היטב (עדיף לילה במקרר) ובעזרת סכין טבולה במים חמים, חותכים את העוגה למלבנים קטנים.


קישוט – אפשרות
כדי ליצור תלתלי שוקולד כמו בתמונה, ממיסים את הצימקאו, יוצקים אותו על השקף ומורחים אותו בשכבה אחידה בעזרת קלף או מרית. בעזרת קלף חומה (נקרא גם מסרק שוקולד) מסרקים את השוקולד ושמים את השקף על תבנית חצי מעוגלת, למשל חצי גליל נייר. אחרי 3-4 דקות אפשר כבר להסיר את תלתלי השוקולד מהשקף בקלות. את התלתלים "מדביקים" על העוגה בעזרת מעט צימקאו נוזלי.


כדי ליצור כדור שוקולד מוזהב, מחממים את השמנת לסף רתיחה, מכבים, מוסיפים את השוקולד ומערבבים עד שהוא נמס לגמרי. מצננים ומכניסים למקפיא עד להקפאה מלאה. מוציאים את התערובת מהמקפיא, לוקחים ממנה מעט, יוצרים כדור קטן, מפזרים עליו אבקת זהב וגם אותו מדביקים על העוגה בעזרת צימקאו נוזלי.

תגובה 1:

veredgy אמר/ה...

זו אולי עוגה טעימה אך היא לא ז'ארבו הונגרית. עוגת ז'ארבו עשויה בצק שמרים. והנה המתכון האמיתי :לבצק:

1/2 חבילת שמרים

1/4 כוס חלב

100 גרם אבקת סוכר

300 גרם חמאה

500 גרם קמח

3 חלמונים

1 כפית תמצית וניל משובחת

1/2 גביע שמנת חמוצה



למלית:

200 גרם סוכר

100 גרם אגוזים, קצוצים דק

200 גרם ריבת משמש

1 כפית קינמון

קליפה מגורדת משני לימונים

3 חלבונים



לציפוי:

100 גרם שוקולד

100 גרם שמנת מתוקה.



אופן ההכנה:
1.מכינים את הבצק: מערבבים את השמרים עם חלב פושר ו-1 כפית סוכר ומניחים בצד ל-10 דקות עד לתסיסה של השמרים.
2.בקערת מיקסר שמים חמאה עם קמח ומעבדים למרקם פירורי, מוסיפים את הסוכר ולאחר מכן מוסיפים גם את שאר החומרים ומעבדים לבצק חלק. מכסים את הבצק ומניחים לו לתפוח כחצי שעה.
3.מכינים את המלית: קוצצים את האגוזים ומוסיפים קינמון וגרדת לימון. מקציפים את החלבונים, מוסיפים את הסוכר וממשיכים להקציף עד לקבלת קצף רך ויציב. מקפלים פנימה את תערובת האגוזים ומחלקים אותה ל-2. מערבבים את הריבה עם טיפה מים כדי שתהיה דלילה ונוחה לשימוש.
4.מחלקים את הבצק לשלושה חלקים שווים ומרדדים לריבועים בגודל 30*20.
5.מרכיבים את העוגה: שמים בתבנית ריבוע בצק, מורחים עליו שכבת ריבה ומעליה עורמים מחצית מהתערובת. שמים בעדינות שכבה נוספת של בצק, מורחים שוב בריבה ושמים את מחצית התערובת השנייה. מניחים מעליה עוד שכבה, דוקרים את פני העוגה במזלג ומניחים להתפחה נוספת של חצי שעה.
6.אופים בתנור שחומם מראש ל-190 מעלות ארבעים וחמש דקות. מוציאים את העוגה מהתנור ומניחים בצד לצינון. מחממים את השמנת המתוקה, שופכים על השוקולד, מערבבים ומצפים את פני העוגה.