~~ בוואריה דבש תפוחים וקינמון בציפוי ג'לי דבש ~~

צילום: בועז לביא, סגנון: ענת לבל


כשהתחלתי את ההרפתקה שלי עם העוגה, הייתי סקפטית לגבי התו, האם בסופו של דבר הטעם של הדבש לא יהיה מודגש מדי? האם בכלל בווריה דבש זה טעים?
וכשטעמתי את העוגה, סוף סוף, כל כך הופתעתי מטעמים והמרקמים, איזה עדינות! איזה מוצלח איזה טעים!! לא, זה לא סתם עוגה, היא פשוט נפלאה!


בתוך המוס הנפלא מתחבאות קוביות רכות של תפוחים מתובלים, השילוב מוצלח במיוחד והעוגה מתקבלת חגיגית בטעם ובמראה. עוד יתרון גדול של העוגה הזו הוא שאפשר להכין אותה הרבה זמן מראש ולשמור אותה במקפיא עד לזמן ההגשה. את  משולשי הקרמל שמקשטים את העוגה אפשר להכין יום מראש ולשמור אותם בשכבה אחידה, על נייר אפיה במקום יבש.

עזרים: תבנית בגודל 26 או 28 מתפרקת, 1/2 מטר נייר ניילון בועות (פצפץ) – להשיג בחנויות לכלי עבודה.

שכבת הבסיס
90 גרם קמח (9 כפות)
90 גרם סוכר (7.5 כפות)
3 ביצים קטנות
20 גרם שקדים פרוסים (חופן קטן)

ציפוי ג'לי דבש
240 גרם דבש (2/3 כוס) 
75 מ"ל מים
מיץ מחצי לימון (הלימון אינו מוסיף חמיצות אלה מאזן את המתיקות)
9 גר ג'לטין (כף מחוקה) מושרה ברבע כוס מים למשך 10 דקות

תפוחים מתובלים
4 תפוחי עץ ירוקים קלופים וחתוכים לקוביות בינוניות (של 2 ס"מ בערך)
2 כפות סוכר
1 כפית קינמון טחון
1/2 כפית הל טחון
גרודה מלימון שלם
30 גרם חמאה (או מרגרינה)



מוס דבש

2 כוסות חלב (480 מ"ל)
5 חלמונים מביצים גדולות
3 שקיות סוכר וניל
360 גרם דבש (1 כוס)
250 מ"ל שמנת מתוקה
14 גרם ג'לטין (שקית)  מושרה ב 1/3 כוס מים 10 דקות


לקישוט (אפשרות) : 1/2 כוס סוכר

מכינים את הבסיס: מחממים תנור ל 180 מעלות ומרפדים את תבנית האיפה בנייר אפיה.

 מכניסים לקערת המערבל את הסוכר והביצים ומקציפים במהירות גבוה 10 דקות. מוסיפים את הקמח  ומקפלים אותו לתוך תערובת הביצים  ב- 3 פעמים. יוצקים את התבליל לתבנית, מיישרים אותו, מפזרים עליו את השקדים הפרוסים ואופים כ- 10/ 15 דקות או עד שהבצק זהוב, גמיש במרכז והקצבות מעט התכווצו. מצננים, מוציאים מהתבנית ושומרים בצד מכוסה.

מכינים את ג'לי דבש: שוטפים ומייבשים היטב את נייר הפצפץ ומקבעים אותו בתחתית של התבנית מתחת לדפנות המסגרת כשהחלק עם הבועות יהיה כלפי מעלה. מכניסים לסיר קטן את הדבש, המים ומיץ הלימון, מחממים על אש קטנה ומערבבים עד שמתקבל נוזל אחיד וחם. מכבים את האש, יוצקים לסיר את הג'לטין המושרה, מערבבים עד לפיזור אחיד ויוצקים את הציפוי על הנייר. מנערים מעט את התבנית כדי לוודאי שהציפוי מכסה היטב את כל שטח הנייר. שומרים את התבנית במקפיא.

מכינים את התפוחים: מכניסים לסיר בינוני את כל המצרכים ומבשלים בלי כיסוי, תוך כדי ערבוב מזדמן כ- 15 דקות או עד שהתפוחים רכים אך שומרים על צורתם. מכבים את האש ונותנים לתפוחים להצטנן.

מכינים את במוס דבש: יוצקים את החלב לסיר קטן ומביאים אותו לסף רתיחה. בינתיים מכניסים לקערה בינונית את החלמונים והסוכר וניל וטורפים היטב בעזרת מזלג עד שהתערובת מבהירה מעט.

יוצקים מעט מהחלב החם על תערובת הביצים תוך כדי טריפה, ב- 3 פעמים, מחזירים את הכל לסיר וממשיכים לבשל תוך כדי ערבוב תמידי עד שהתערובת מסמיכה מעט (לבדקה מכניסים כף, מוציאים אותה, מעבירים אצבע לאורך במרכזה ובודקים אם השביל שנוצר נשאר פתוח. אם הוא נוטה להיסגר סימן שיש לבשל את הקרם עוד קצת). מכבים את האש, מכניסים לסיר את הג'לטין המומס והדבש, מערבבים ומקררים על השיש. כשהקרם כבר לא חם בכלל, מקציפים את השמנת המתוקה ומקפלים אותה לתוך הקרם.

מרכיבים את העוגה: יוצקים את המוס דבש בתבנית, מעל לשכבת הציפוי הקפואה.  בעזרת כף מפזרים את התפוחים בצורה אחידה על המוס: הם שוקעים מעט, וזה בסדר. מניחים מעל הכל את הבסיס, מהדקים אותו מעט ומקפאים ל- 12 שעות לפחות.  כ- 6 שעות לפני ההגשה מוציאים את העוגה מהמקפיא, מחלצים אותה מהתבנית, מסירים את נייר הפצפץ, מסדרים את העוגה על צלחת הגשה כשהציפוי כלפי מעלה ושומרים במקרר. אוכלים את העוגה כשהיא קרה אך לא קפואה.

לקישוט (אפשרות):  חותכים נייר אפיה לרצועה ארוכה ברוחב של 7 ס"מ ומניחים אותה על השיש. מפזרים את הסוכר בשכבה אחידה בתוך סיר בעל תחתית עבה (עדיף מנירוסטה) ומחממים אותו עד שהוא כולו נמס ומתקבל צבע זהוב (מקפידים לערבב רק אחרי שרוב הסוכר נמס) . יוצקים את הקרמל על נייר אפיה בשכיבה אחידה בעזרת מרית ומייד יוצרים פסים אלכוסניים בעזרת סכין לא משוננת, בצורה של משולשים. כשהקרמל מתקרר ניתן להפריד את המשולשים ולקשט בהם את העוגה.




5 תגובות:

עופרה אמר/ה...

עוגה מיוחדת ויפה!!!
רעיון מדהים!
חג שמח!

עופרה אמר/ה...

עוגה מיוחדת ויפה!!!
רעיון מדהים!
חג שמח!

עופרה אמר/ה...

הכנתי את העוגה , אבל הסתבכתי עם הפרדת נייר(שקית) הפצפץ מהג'לי , מה עשיתי לא נכון?

עופרה אמר/ה...

הכנתי את העוגה , אבל הסתבכתי עם הפרדת נייר(שקית) הפצפץ מהג'לי , מה עשיתי לא נכון?

Unknown אמר/ה...

גם אני לא הצלחתי להפריד את הגלי מהפצפץ