~~ קהיר - רפרפת אורז וצימוקים, טעם שמחממם את הלב ~~

קהיר הוא רפרפת המוגשת צוננת.  לרפרפת הזו טעם מופלא ומרקם קטיפתי, אחד מהדברים הטעימים שהכנתי לאחרונה. קהיר מקורו בהודו,  קיים קהיר על בסיס אורז (מתכון כאן) וגם קהיר של אטריות דקיקות שיוגש לרוב באירועים מיוחדים.

צילום: בעז לביא, סגנון: ענת לבל

לפני שנתחיל עם המתכון - כמה מילים על אורז בסמתי שעליו מבוסס הקינוח:  אזורי גידול של האורז בהודו הם הנרחבים ביותר בעולם. כ-600 זנים של אורז גדלים בהודו, אך האורז הבסמטי נטוע על פני רוב השטח, בעיקר בגבול עם פקיסטאן ולרגלי ההימליה.
האורז "בסמטי" נחשב למלך האורז ופירושו "מבושם" בזכות הבסומת המיוחדת שלה, שנהוג לתאר כריח של "עץ  שרוף על-ידי השמש והפרחים". תנאי הגידול של האורז הבסמתי קפדניים מאוד וכמו יין טוב גם הוא עובר תהליך של יישון של לפחות שנה אחרי הקציר, אשר מפתח את טעמיו.


צילום: בעז לביא, סגנון: ענת לבל





מצרכים כ- 6 מנות
75 גרם אורז בסמטי
1.5 ליטר חלב
מקל קינמון
50 גרם צימוקים
1/2 כפית הל טחון (עדיף כתוש טרי)
100 גרם אבקת סוכר
150 מ"ל שמנת מתוקה
1 כף מי ורדים (או 2 טיפות תמצית ורדים)
לעיטור: פיסטוקים,  חוטי זעפרן (אפשרות)

משרים את האורז במים 30 דקות ומסננים אותו.
מכניסים לסיר בעל תחתית עבה את האורז המסונן  יחד עם ליטר מהחלב, ההל הטחון ומקל הקינמון ומבשלים ברתיחה עדינה  בלי כיסוי כ-40 דקות תוך כדי ערבוב, עד שרוב החלב נספג באורז. מוסיפים את שאר החלב, אבקת הסוכר, והצימוקים וממשיכים לבשל ברתיחה עדינה עד שהתערובת מסמיכה מאוד, בערך עוד 10 דקות. מכבים את האש ומצננים לגמרי תוך כדי ערבוב מזדמן כדי למנוע היווצרות של קרום.
מוסיפים את השמנת המתוקה, מערבבים, מחלקים את הרפרפת לכלי הגשה אישיים, מעטרים בפיסטוקים ובחוטי זעפרן, אם רוצים, ומגישים. ניתן להכין עד 3 ימים מראש ולשמור במקרר (את העיטור כדאי להוסיף רק בהגשה).

2 תגובות:

Mali Dar אמר/ה...

מרילין היקרה,
מתכון נהדר וטעים.
אוכל לשאול למה אין אופציה של הדפסת המתכון?
זה יעזור לנו שקוראים ואוהבים את המתכונים שלך מאוד.

תודה ושבוע טוב
מלי

מרילין איילון אמר/ה...

שלום מלי יקרה, \לצערי אני לא מכירה אופציה כזו, אני פשוט מעתיקה לוורד ומדפיסה...סורי!