~~ ניוקי א-לה רומנה, מוקרם בחמאת פטרוזיליה וגבינה ~~

צילום: בעז לביא, סגנון: ענת לבל

הכנתי לא מעט מאפים פיקאנטים לאחרונה, חלביים בעיקר, ולא אצליח לפרסם את הכל עד לשבועות אז אני בוחרת אותם בפינצטה בשביל הבלוג (בשבלכם!), וזה, הניוקי רומנה, הוא אחד מהם. אחד המוצלחים ביותר.

ניוקי (ביחיד - ניוקו) הן כופתאות  קטנות מהמטבח האיטלקי. אם כי הסוג העשוי מתפוח אדמה הנו הנפוץ והמוכר ביותר, קיימים עוד סוגים רבים, למשל הניוקי בסגנון רומה 
 gnocchi a la romana
הניוקי הזה עשוי מסולת: מכינים דייסה סמיכה מסולת, חלב, חמאה וגבינה פיקנטית, יוצקים את הדייסה לתבנית שטוחה ונותנים לה להתקרר ולהתייצב. כשהיא כבר יציבה ממש, חותכים ממנה צורות בעזרת סכין או קורצן.
נהוג להגיש את הניוקי רומנה כשהם אפויים בתנור עם חמאה וגבינה – זוהי אחת הגרסאות הקלאסיות ביותר. כשהם הנאפים הם תופחים, מקבלים מעטפת מעט פריכה והתוכן נותר רך וקרמי,  קיימת גם גרסה שבה מכסים את הניוקי ברוטב עגבניות, מפזרים פרמזן אופים.
ניתן להקפיא את הניוקי:  מייד לאחר קריצת הצורות, מקפיאים על גבי מגש, וכשהם קפואים מעבירים אותה לקופסה. השימוש בניוקי הקפוא הוא קל: מסדרים אותם בתבנית בעודם קפואים, מכסים בחמאה וגבינה או ברוטב אדום ואופים.
מטבעות בצק סולת עשיר בחמאה וגבינה, הנאפים בתנור עד לגוון זהוב. מתקבל שילוב נפלא בין תוכן קרמי לבין מעטפת פריכה. המנה במיטבה כשהיא יוצאת מהתנור, אך ניתן בהחלט להכינה מראש ולחממה בתנור או על הפלטה, ולקבל מאפה מוצלח וטעים.
והיום: ~~ ניוקי א-לה רומנה, מוקרם בחמאת פטרוזיליה וגבינה ~~
חלבי / דרגת קושי קלה / חומרים זמינים / זמן הכנה 15 דקות, זמן קירור: כשעה, זמן אפייה 15 דקות

תבנית בגדול בינוני (בערך 20*30)
6 מנות
מצרכים
לשימון התבנית: מעט חמאה
3 כוסות חלב
1 כוס סולת
1/4 כפית אגוז מוסקט מגורד
1 כפית מלח
מעט פלפל שחור
50 גרם חמאה
1/2 כוס (100 גרם) גבינת פרמזן מגורדת
4 חלמונים
לחמאת הפטרוזיליה
50 גרם חמאה רכה מאוד
3 כפות פטרוזיליה קצוצה דק
1 שן שום קצוצה דק
100 גרם גבינת פרמזן מגורדת  
מכינים את חמאת הפטרוזיליה: מערבבים את כל המצרכים ושומרים במקרר.
מכינים את הניוקי: מרפדים תבנית שטוחה בנייר אפיה.
מכניסים לסיר בינוני את החלב והמלח ומביאים לרתיחה. מוסיפים את הסולת בזרם דק תוך כדי ערבוב בכף עץ עד שהתערובת מסמיכה  אך נשארת גמישה. מכבים את האש, מוסיפים את אגוז המוסקט, הפלפל השחור והחמאה, ומערבבים עד להמסת החמאה. מוסיפים לסיר את הגבינה המגורדת ואת החלמונים ומערבבים היטב.
יוצקים את התערובת לתבנית, מיישרים אותה ונותנים לה להתקרר לגמרי במקרר. אפשר להכין יום מראש.
אופים את הניוקי: מחממים תנור ל 180 מעלות, משמנים תבנית אפייה בחמאה וקורצים עם רוצן מקומח מתוך התערובת המוצקה שהתקררה עיגולים בקוטר 4 עד 6 ס"מ. מסדרים את העיגולים בתבנית האפייה בצורה חופפת, כסידור רעפים, מפזרים מעל הניוקי את פיסות חמאת הפטרוזיליה ואת הפרמזן המגורד ואופים כ- 15 דקות או עד שהמאפה זהוב. מגישים מייד.

5 תגובות:

The Cookie Fairy אמר/ה...

איזו מנה עשירה וכיפית, נראה טעים טעים

מרילין איילון אמר/ה...

תודה ענבל (-:

ניצה ה אמר/ה...

היי מרלין
האם תוכלי לציין את גודל התבנית השטוחה?
תודה מראש נ.

ניצה ה אמר/ה...

היי מרלין
האם תוכלי לציין את גודל התבנית השטוחה?
תודה מראש נ.

מרילין איילון אמר/ה...

תבנית חפ מלבנית רגילה