~~ מחשוואש, צלי בשר תימני פיקאנטי של דודה ציביה ~~

צילום: בעז לביא, סגנון: ענת לבל


שבועיים לפני שדודה ציביה נפטרה הייתי אצלה במטבח, והיא, במסירות גדולה, הסבירה לי כיצד מכינים את הצלי הטעים הזה. באותו יום זכיתי להריח את כל התבלינים שהיא מכינה בעצמה, לשמוע סיפורים ובכלל, לספוג מהאישיות המיוחדת שלה, ציביה ז"ל, אישה נדיבה, שמחה וחרוצה. בשלנית מעולה. אישה צדיקה. דודה אהובה כל כך.




מֵחַשְו­ּואַשׁ
בשרי, קל להכנה, משך בישול כשלוש שעות
בשר מתובל היטב שנהוג להגיש עם הג'עלה של יום שבת

1.5 קילו בשר כתף מרכזי (מספר 4)
1 בצל גדול קצוץ
1/4 כוס שמן
1 כוס מים
2 כפות  חווייג'
1 כף אבקת מרק עוף בשרי
1 כף שום טחון
1 כף כוסברה טחונה

בנוסף
1 כף שום טחון
2 כפות כוסברה טחונה
1 כף תבלין פִּלְפֵּל  של ציביה

ממלאים סיר גדול במים, מרתיחים את המים, מכניסים את הבשר, מביאים שוב לרתיחה, מוציאים את הבשר ומשליכים את המים.
באותו סיר מטגנים את הבצל בשמן, כשהוא מתחיל להזהיב מוסיפים 1 כוס מים, את החווייג' ומביאים לרתיחה. מוסיפים את הבשר, מכסים במים, מוסיפים את אבקת המרק, השום הטחון והכוסברה הטחונה ומבשלים עד שהבשר רך, בערך שעתיים.
מוסיפים את השום הטחון והכוסברה הטחונה הנוספים ומבשלים עוד שעה או עד שהרוטב סמיך מאוד ועוטף את קוביות הבשר.


התבלינים של דודה ציביה

חוואיג' מרק: תערובת תבלינים צהובה וריחנית המשמשת לתיבול מרקים, צלי עוף ודגים. דודה ציביה נוהגת עוד היום ללכת לחנות התבלינים הקבועה, לקנות את התבלינים כשהם שלמים ובבית היא קולה אותם וטוחנת אותם בעזרת מטחנת תבלינים תעשייתית שהילדים קנו לה לפני שנים רבות. להלן סוד החוואיג' הנפלא של דודה ציביה, היא מכינה אותו פעם בשנה, לכל השנה. טוחנים יחד 1/4 קילו תרמילי הל, 2 קילו זרעי כמון, 2 קילו כורכום שלם, 1/4 קילו בצל מיובש בתנור, 1/4 קילו זרעי כוסברה יבשה קלויים במחבת.
תבלין פִּלְפֵּל : זהוי תערובת נהדרת של תבלינים המשמשת לתיבול תבשילים, לחם מטוגן, חביתות, כבדים מטוגנים ועוד. לכל בית יש את המתכון הייחודי שלו עם המינון שלו. דודה ציביה נידבה את הנוסחה שלה: טוחנים 1 כוס זרעי כמון, 1 כפית מסמרי ציפורן, כף גרגירי פלפל שחור ו 1/4 כוס תרמילי הל.


2 תגובות:

מיטל אמר/ה...

מתי מוסיפים את התבלין פלפל?

Unknown אמר/ה...

שעה לפני סוף הבישול זה גם בסדר