~~ מרק בצל מוגש עם לחם קלוי מוקרם ~~

צילום: דן לב, סגנון: דלית רוסו



חלבי / דרגת קושי קלה / חומרים זמינים / זמן הכנה ובישול הציר: שעתיים, בישול המרק: כשעה
מרק בצל הנו מנה מאוד שכיחה ומקובלת עוד מימי צרפת העתיקה, אז היא נחשבה למזון עממי, בשל השפע והקלות בגידול הבצלים. במאה ה-17 הופיעה לראשונה הגרסה המודרנית והמושקעת יותר, הכוללת לחם קלוי, גבינה, אלכוהול ובצלים מקורמלים והיא זו הידועה והמקובלת גם היום. ניתן למצוא מתכונים שבהם המרק מעושר בשמפנייה, יין פורט ואף בירה, אבל אני אישית מעדיפה את הגרסה המבוססת על יין לבן יבש.
 
קבלו את המרק בגירסה הכי קלאסית שיש, ושאני שומרת לאירוח חלבי בכל ימות הסתיו / חורף

 

  6-8 קעריות חסינות חום (שניתן להכניס לתנור)
מצרכים לציר
1 כף שמן זית
2 גזרים קלופים, חתוכים לקוביות
1 בצל קלוף, חתוך לרבעים
1/2 צרור פטרוזיליה
10 גבעולי תימין טרי
1 שורש סלרי, חתוך לקוביות
2 גבעולי סלרי, חתוכים לקוביות
1 כרישה, חתוכה למקטעים
1 עלה דפנה
2 ליטר מים

 מצרכים למרק
2 ליטר ציר ירקות קר
500 גרם בצל לבן, קלוף ופרוס לרצועות
70 גרם חמאה
1 כף קמח
1 כוס יין לבן
מלח ופלפל שחור

 
להגשה:
6-8 פרוסות בגט
200 גרם גבינה צהובה מגוררת (אפשר בהחלט ללכת על גבינות חריפות!!)

 

 

מכינים את הציר: מכניסים את כל המצרכים לסיר גדול ומערבבים-מאדים על אש קטנה 30 דקות. מוסיפים את המים, מביאים לרתיחה, מנמיכים לבעבוע עדין ומבשלים שעה בכיסוי חלקי. מכבים, מצננים ומסננים. נוזלי הבישול (הציר) יהיו הבסיס למרק הטעים. את ציר אפשר לשמור במקרר 3 ימים. ניתן גם להקפיא.

מכינים את המרק: מכניסים לסיר רחב את החמאה והבצל ומטגנים- מאדים על אש קטנה מאוד, תוך כדי ערבוב, עד שהבצל מקבל צבע חום עמוק. התהליך לוקח בערך 40 דקות. מוסיפים את הקמח, מערבבים, מוסיפים את היין, מערבבים, יוצקים את הציר, מוסיפים מלח ופלפל שחור, מערבבים ומביאים לרתיחה. מבשלים על אש קטנה, בכיסוי חלקי 45 דקות.          

מרכיבים את המנה ואופים: מחממים את התנור למצב גריל (חום עלי).  יוצקים מהמרק לקעריות חסינות חום עד ל- ¾ גובה. מניחים מעל המרק פרוסת בגט ומפזרים גבינה צהובה בנדיבות. אופים עד שהגבינה הצהובה מזהיבה היטב ומגישים מיד.

אין תגובות: