~~ חרוסת תימנית של סבתי מזל (דוקה) ~~

la harosset de ma mamie mazal, douka yemenit - recette en francais plus bas


היום היה מוקדש ברובו לארגון המטבח, כל הכלים מסודרים, הכל ניראה כל כך חגיגי ונוצץ, כלי ההגשה העדינים, הסכום הנוצץ, הכוסות המיוחדים, ממש בית חדש וכל כך יפה, מה שאני אוהבת את חג הפסח! תיכנתי שבערב אתחיל לאפות, אבל במקום זה החלטתי להתפטר ממשימה שישבה לי על הראש - חדר המדרגות. זה לקח המון זמן, זה היה מעייף מאוד, אבל ב"ה הקירות חדשים, הכל נקי ומבריק, ת-ע-נ-ו-ג! אני כל כך שמחה שזה מאחורי!

הדבר היחיד שעשיתי במטבח הערב (חוץ מלהסתכל על כמה שהוא יפה עם כל הכלים המיוחדים) זה להשרות את התמרים במעט מים, כהכנה לחרוסת שאכין מחר בבוקר בע"ה. החרוסת של סבתי מזל ז"ל. ואם יורשה לי, אני ממליצה לכל אחד שמתלבט איזה חרוסת להכין להכין את זאת, מילה במילה. כי היא פשוט מעדן.








סבתי מזל ז"ל לא נהגה להכניס שום דבר מתועש לבית בפסח, הדודים אף מספרים שרק בשנים האחרונות היא הסכימה לקנות משקה קולה, וזה היה מבחינת נס גלוי - כי סבתי לא סמכה על אף אחד בענייני כשרות, הכל היה חייב להיות ממעשה ידיה. בבית היו רק מצרכים בסיסיים ביותר, ובכישרון רב היא הפיקה מהם מעדנים של ממש, אחד מהם היה תרכיז הלימונדה האגדי שלה שהיא הייתה מכינה בפסח בכמות מאוד גדולה והיה מספיק עד לסוף הקיץ. החרוסת גם היא הייתה לשם דבר, עשויה בטוב טעם, עשירה, נפלאה, והיא הייתה הממרח, הממתק, ארוחת הבוקר, הפינוק, הכיבוד והנישנוש  של פסח. 

החרוסת שלה הייתה כל כך מוצלחת עד שכל השכנות למדו להכין אותה ממנה, וכשיותר מאוחר, כשסבתי כבר לא הייתה וניסיתי למצאו שוב את הטעם הנפלא, באו אלי כל השכנות והתגאו "אני עושה כמו של סבתך שלך, בואי ותטעמי וקחי לך צנצנת."

וכך היה כל שנה: קיבלתי צנצנת מהשכנה דליה ממול, מהשכנה ראומה בסוף הרחוב, מהשכנה יונה מימין, וכולן היו טעימות, וכולם "נגעו" בטעם של סבתי מזל, אבל לא בשלימות הטעם.
השנה כשאמרתי לאמא שלי שאני רוצה להכין בעצמי, היא אמרה לי "לכי לבנות של כדיה השכנה, לכי למיכל בעיקר, אצלה הצופן המדויק".

כשפניתי אליה היא כמו כולם ענתה "מה לך לעבוד קשה, אכין לך צנצנת" אבל לא וויתרתי, עמדתי ורשמתי את הכל. עכשיו הצופן בידי.



מצרכים
500 גרם שומשום
1 קילו תמרים מג'הול מגולענים
100 גרם שקדים טחונים
100 גרם  פקאנים טחונים
2 כפות חויג' לקפה: תערובת של ז'ינזביל (50%), הל (20%), קינמון (20%) וציפורן (10%)
כוס יין קונדיטון או ישן נושן או קונקורד
2 כפות סוכר או לפי הצורך

הכנה
בוררים את השומשום 3 פעמים (מתחילים בטו בשבט כי זה לוקח המון זמן), שוטפים, מייבשים, קולים במחבת על אש קטנה וטוחנים.
בבוקר משרים את התמרים בכיסוי מים רק עד גובה התמרים, בערב מסננים (שומרים את המים) וטוחנים עם מעט מים.מבשלים את התמרים תוך כדי ערבוב  בכף עץ גדולה (מחואש קוראים לה), מבשלים סך הכל כמעט 45 דקות, מדי פעם, כשנוצר הר געש, מוציאים מהאש, מערבבים על הרצפה ומחזירים לאש. אם סמיך מדי מוסיפים ממי ההשריה, מעט מעט. 
מוסיפים את השומשום הטחון ומבשלים יחד 10 דקות תוך כדי ערבוב.
מוסיפים את השקדים והאגוזים, מערבבים מבשלים עוד 5 דקות.
מדללים במעט יין כדי להגיע לסמיכות של ממרח לא מוצק, מערבבים היטב, מוסיפים 2 כפות חוויג' לקפה, מערבבים היטב וטועמים. מוסיפים  מעט סוכר, כף או שתיים.  
אם בשלב הזה בחוסרת סמיכה מדי, מוסיפים עוד כוס מים חמים (או מיץ תמרים אם נשאר), ומבשלים עוד עד לספיגה מלאה.

מעבירים לצנצנת ושומרים במקרר


la harosset yemenite de ma mamie mazal zl

netoyer 750 gr de sesame, laver, secher et mixer
couvrer d'eau 1 kilo de date madjoul denoyote pdt 12 heures, retirerer de le'au, garder l'eau et mixer les dattes en rajoutant ue peu d'eau si besoin.
cuire les date pdt 45 minute en melageant constament, puis rajouter le sesame en poudre et melanger en cuisant pdt 20 minutes, rajouter 100 gr d'amande moulue et 100 gr de noix de pekan oulu et lemalngeer necore 5 minute. rajouter 2 cas d'epice "haouaij kafe", un peu de vin rouge sucre melanger et gouter. rajouter 1 a 2 cas de sucre.



4 תגובות:

Unknown אמר/ה...

השנה גם אני החלטתי להכין חרוסת בעצמי וטרם בחרתי מתכון....מתאים לי בדיוק בזמן הפוסט הזה!

Rivka Carmel אמר/ה...

בפסח, אני אוכלת מצות עם חרוסת רק בליל סדר, אתפנק עם החרוסת שלך מרילין, תודה רבה על המתכון .

Unknown אמר/ה...

אין כמוך מרילין.
תשתפי אותנו גם בתרכיז הלימונדה של סבתא??
שבת שלום וחג שמח

בת-שבע טובה אמר/ה...

אשכנזים יצטרכו לדמיין את הטעם. שומשום הוא קטניות.