~~ פסח בדרך, אז איך מתחילים? ~~

כן כן, הוא בדרך והעבודה מרובה.
 
לא פעם מציפות אותי פתאום המחשבות על גודל המשימה: גם ניקיונות, גם סידור, ומה עם החלונות, ומיון הבגדים של הילדים, ומה עם כל הצעצועים השבורים, הפאזלים החסרים, הקירות עם ציורי הפיקאסו, הכשרת התנורים, ניקיון המקפיאים, סילוק החמץ, קניית בגדים חדשים, בחירה של תפריט, ואיזה עוגה אכין?
 
 
 
 
 
ומה עם אורחים? לדאוג לחדרים, להכין כיבודים, לדאוג לסעודות, שיהיה מספיק יין, וכמובן גם אגוזים, להכין כבש או טלה? קציצות או עופות? מספר 5? 6? 8? עם סלטים? בלי סלטים? כלים חד פעמים או מהודרים?
במה מתחילים? מתי מתחילים? איך מארגנים?

 
 
אז אני אספר לכם מה אני עושה. איך אני מארגנת את עצמי, בתקווה אמיתית שזה יהיה לכם לעזר.
 
ראשית התכנון - קביעת היעד: ערב חג הפסח חל ביום שני בערב
 
 ומה שחשוב לי קודם זה לצייר לעצמי היטב כיצד אני רוצה שיראה יום זה. וכך אני רוצה שהוא יראה
 
1) קימה רגועה
2) ארוחת בוקר (כשר לפסח כמובן, ביצים גבינות וירקות)
3) קניות אצל הירקן (פירות וירקות טריים), נלך ברגל עם הילדים
4) בישול של דברים טריים + שטיפה של חסה + כרפס + חיבור מיחם
5) החלפת מברשות שיניים
6) שריפת חמץ בגינה
7) ארוחת צהוריים בגינה (מרק תימני + עסיד)  
8) מקלחות
9) שינת צהוריים (בין שתיים לארבע)
10) קימה בשאנטי עם שתייה חמה + בגדים חגיגיים
11) עריכת שולחן
12) יציאה לבית הכנסת
13) קריית ההגדה + סעודה
 
השנה, כמו בשנים האחרונות החלטנו שאנחנו לא מארחים לערב פסח מהסיבה שאנחנו, הורים וילדים, עובדים כל כך קשה במהלך כל החודש כדי לנקות את הבית  ולרוב עד לרגע האחרון,  שאירוח הוא לא דבר פשוט ומוסיף עוד המון לחץ מיותר שאני פשוט לא רוצה שיהיה לנו.
 
תמיד אפשר לארח במהלך כל החג, ואני אישית הכי אוהבת לארח לערב שבת או בחג השני, שאז יש המון זמן לתכנן ארוחה, להכין את הכל כיד המלך בנחת ורוגע.
 
עוד סיבה חשובה שאנחנו מעדיפים לא לארח בערב חג ראשון היא שעיקר המצווה בערב חג הפסח היא "והגדת לבניך" וקריאת ההגדה בנחת ובשמחה ובשיתוף אמיתי עם הילדים הוא הסיפוק שלי. הילדים לומדים כל כך הרבה על ההגדה וההלכות, ולפעמים כשיש אורחים בני הבית מעט נשכחים וחבל לי. אני אוהבת את ערבי הפסח כשכל תשומת הלב היא לטובת הילדים בכל הגילים, אני אוהבת לשמוע את הקטנים בקריאת ההגדה בנחת ובלי לחץ, כשאבא שלהם מפצח אגוזים ומחלק אותם, לראות אותם ממחיזים את "מאין באתם ולאן אתם הולכים" כששק מסדין על גביהם והם צועדים בשמחה, כבני חורין.
 
באווירה זו אנחנו גם נוהגים להכין ציפס ושניצל למחרת היום, באווירה משפחתית ורגועה, ליהנות מהעמל.
 
 
יום לפני כן: יום ראשון
 
זהו יום קצת טובעני כי בעצם זה יום שבו סוגרים את כל הפינות כדי שלא יישאר כלום ליום שני, ערב חג. היום מחולק ל- 4 חלקים עיקריים:
1) חלק ראשונה מוקדש לניקיון פינת האוכל כולל כיסאות
2) חלק שני מוקדש לאפיה ולבישולים הכבדים: טיגונים, קליה, בישול מקדים של בשרים, חרוסת ועוד
3) חלק שלישי לספונג'ה גנרלית, החלפת סחבות, מטאטא ויעה
4) חלק אחרון ביעור חמץ לאור הנר ומנגל במרפסת (ללא חמץ)
 
 מוצ"ש
סילוק מהבית של שארית הפיתות משבת
ניקיון פינת אוכל וכיסאות
סילוק שקיות אשפה וניקיון
זה אומר שבשלב זה חוץ מ- 10 פיסות לחם עטופות היטב אין עוד חמץ בבית.
 
 
בשבת
אוכלים בכלים חד פעמיים
מקדשים על פיתות ולא על חלות כדי למנוע פירורים
 
ביום שישי
קונים פיתות ושומרים אותם בפינת האוכל בקופסה. למעשה זהו החמץ היחיד שיש בבית.
 
 
ביום חמישי
בבוקר סיום הכשרת המטבח כולל גז ושיש.
כל האוכל של שבת מתבשל בסירים של פסח, עם מצרכים כשרים בפסח ועוברים לתבניות ח"פ לחימום על הפלאטה.
 
 
 
 
יום רביעי והימים הקודמים מיועדים להגיע למצב שבו הכל מוכן לקראת הכשרת המטבח ביום חמישי וזה כולל
 
מטבח: חלונות, וילונות, ארונות, קירות, מקרר, מקפיאים, תנורים, מיקרוגל, מזנון, מנורות, שעונים, דלפק, תמונות.
 
קומת מדרגות: מדרגות, קירות, מיון מחשקים, גג, מעקה, ריצפת עץ, דלת זכוכית.
 
סלון: ספרייה, סטנדר, ספות, כורסאות, חלונות, וילונות, מנורות, קירות.
 
פינת אוכל: חלונות, וילונות, ריפוד כיסאות
 
כניסה: מזנונים, צמחים, ארון שירות, מדרגות, קירות
 
חדרים: ארונות, שידות, קירות, וילונות, שטיחים, מיטות, ארונות
 
מקלחת: הכל קומפלט
 
 
צריך לזכור להכין 10 חתיכות לחם לביעור חמץ, לאסוף מתכונים שווים, לקבוע לקוסמטיקאית, ולקנות בגדים לחג.

וזהו! קלי קלות
(-:
 

5 תגובות:

Unknown אמר/ה...

אכן, קלי קלות...
איזה שולחן יפה (בתמונה האחרונה)

גלגולה אמר/ה...

מרילין!!!!!!!!
ה' יברך אותך.
אני בדיוק בהיסטריה איך להתארגן ומאיפה מתחילים (לא אופייני לי, וזה עוד יותר מלחיץ). השנה המשימות מרובות (אורחים) והעזרה מועטה (מכל הכיוונים)... ואיפסת אותי.
:-*

Rivka Carmel אמר/ה...

מרילין, את אלופה, כל כך מסודר וברור לעין . הרעיון שלך נותן מרווח נשימה. תודה על השיתוף וחג שמח!

Nilly Ofan אמר/ה...

תודה רבה! עושה סדר במחשבה.
אין עלייך, אלופה!

Unknown אמר/ה...

שולחן מדהים איך מכינים את הפרחים