~~ מניקוטי, דבלה, שושנת פורים, מתוק ופריך ~~

צילום: בועז לביא, סגנון: ענת לבל

ערימות של עוגיות דמויות שושנים פריכות וזהובות הן זיכרון ילדות מתוק שליווה תמיד שני אירועים מרכזים בלוח השנה של משפחתי: ההילולה של רבי מאיר ומשלוחי המנות של פורים. על שניהם ניצחה דודה נאדג' (Nadege) ,שהיא בעצם בת דודתה של אבי, "ה" בשלנית של המשפחה, השומרת בנאמנות את המתכונים המשפחתיים הקדומים והאוטנטיים, אישה לבבית מלאת חום מרץ ואהבה.
כשנודע לי שהיא עלתה לארץ, לנתניה, שמחתי לבקר אותה, ועל הדרך קיבלתי ים חיבוקים ומדריך למניקוטי.

פרווה / דרגת קושי בינוני / זמן הכנה: 20 דקות

8 מניקוטי גדולים
2 ביצים
200 גרם (1.5 כוות פחות כף) קמח
קורט מלח
כפית סוכר
שמן לטיגון – כחצי ליטר

לסירופ:
3/4 כוס סוכר
1/2 כוס מים
מיץ מחצי לימון
כפית מי פריחת הדרים, או טיפה תמצית

לעיטור: פיסטוקים גרוסים או סוכריות צבעוניות
עזרים: מזלג ארוך (כמו של המנגל)

מכינים את הבצק: מכניסים את הקמח לקערה גדולה, מוסיפים את המלח והסוכר, מערבבים. מוסיפים את הביצים ולשים עד שמתגבש לבצק אם הבצק מרגיש יבש מדי אפשר להוסיף 1 כף מים.. שוטפים ידיים, מייבשים אותן ולשים את הבצק 10 דקות.
מכסים את הבצק בניילון ונותנים לו לנוח 20 דקות.
מחלקים את הבצק ל- 8 חלקים שווים, לשים כל חלק לכדור, מכסים בניילון ונותנים לנוח 10 דקות.
מעצבים את השושנים ומטגנים: לוקחים כדור אחד, משטיחים אותו ומרדדים אותו לרצועה ארוכה ודקה ככול האפשר, אם יש מכונת פסטה זה הזמן להשתמש בה לרידוד קל ומהיר. הרצועות צריכות להתקבל ברוחב של 4 ס"מ בערך, ובאורך של  בערך 40 ס"מ.
מניחים את הרצועות על משטח מעט מקומח.
מחממים שמן במחבת רחבה בעלת שוליים מוגבהים (כמו סוטאג').
כשהשמן חם לוקחים רצועה אחת, מלפפים מעט מהקצה שלה סביב לשיני המזלג כדי לקבע אותו ומכניסים אותם לשמן החם בצורה אופקית, כשהמזלג שוכב ונשען מעט על שולי המחבת. יד אחת אוחזת במזלג ויד שנייה בגובה תופסת את שאר הרצועה. במגע עם השמן החם הבצק מתנפח ומתמלא בועות, זה הזמן לסובב את המזלג, ולהמשיך ללפף את הרצועה סביבה, לאט לאט, עד שכול הרצועה מלופפת לצורת שושנה.
בעזרת כף מחוררת מוציאים את המניקוטי לנייר סופג ומטגנים באותו אופן את השאר.
מכינים "דבש" וטובלים: מכניסים לסיר בינוני את המים הסוכר ומיץ הלימון ומבשלים על אש בינונית גבוה עד שכל הסוכר נמס והופך לסירופ, מוסיפים את תמצית התפוזים ומכבים. טובלים את השושנים בסירופ עד שהם מצופים היטב מכל כיוון, מוציאים לצלחת הגשה ומפזרים בסוכריות צבעוניות או פיסטוקים. ניתן להכין עד יום מראש, ואפשר גם להקפיא.

אין תגובות: