~~ והיום לארוחת ערב: ארוחת בוקר! טורטיה חביתה וגבינות ~~


לפני כחודש כתבתי עבור אתר XNET כתבה בנושא החשיבות שבסעודות משפחתיות וכללתי שם גם שני מתכונים ברוח הדברים. את אחד מהם אני מביאה לכאן היום, "לאפה חביתה וגבינות"  - יופי של רעיון, אצלי בבית מאוד אוהבים, הגדולים והקטנים.

אז קבלו קודם את הכתבה (כדאי לקראו ולהפנים), ולמטה גם את המתכון.
עזרה בעריכה - חנה ליב

 
 
 
 


והיום לארוחת הערב: ארוחת בוקר


האמריקאים כבר נתנו לזה שם "breakfast for dinner": איך להכין ארוחת ערב בריאה ומאוזנת לכל המשפחה, עם טעמים של ארוחת בוקר קלאסית



חיי היום יום הגדושים והלחוצים שלנו- הורים וילדים- לא מותירים הרבה זמן למפגשים משפחתיים והמרוץ התמידי משאיר אותנו לא פעם עם שאלות קשות על אודות המשפחה שלנו.

 

לצד שאלות קיומיות על ייחוד התא המשפחתי שלנו, טיב החיבור בין בני המשפחה ומימוש החזון כיחידה חברתית וערכית, צצות גם שאלות נקודתיות יותר שלא תמיד יש לנו עליהן תשובה: מה שלום כל אחד ואחד מבני הבית, על מה הם חושבים, מה הם אוהבים, על מה הם חולמים, טוב להם? ובמישור אחר לגמרי, האם המשפחה שלנו אוכלת טוב, בריא ומאוזן?

 

היעדר מפגשים קבועים בין בני המשפחה מאפיין מאוד את העידן שאנחנו חיים בו וחבל, שכן לחיבור הפיזי האמיתי (ולא כקבוצת וואטסאפ) יתרונות רבים, דווקא בעת הזאת.

 
ארוחות משפחתיות, כאלה שכל בני המשפחה נמצאים בהן יחד סביב השולחן, הן הזדמנות מעולה לעצור ולהתחבר, ובעצם, למה לא להשתמש בארוחת הערב המשפחתית כאתנחתא מכל הריצות? למה לא לקבוע כאן את הנקודה שבה עוצרים, נושמים, נרגעים ונהנים?
 
לא, אין צורך לתכנן ארוחות מסובכות, למעשה אפשר להתחבר לטעמים פשוטים וטובים: קחו את המוטיב המוצלח של ארוחת הבוקר הישראלית, ששמו הולך לפניו, והעבירו אותו לארוחת הערב- הרי כל טוב יש בה: זו ארוחה קלה להכנה, מאוזנת וצבעונית. בארצות הברית כבר נתנו לזה שם "breakfast for dinner": ארוחת בוקר לארוחת ערב.
 
החיבור של בני המשפחה סביב שולחן ארוחת הערב הינו גורם חברות חשוב, ארוחה משפחתית היא לא רק מקום שבו צורכים מזון, אלא מקום המאפשר להדק את הקשרים: סוף כל סוף מדברים, משתפים, מספרים, ובכלל המסגרת הפיזית של המפגש הקבוע נותנת תחושה של בטחון. הילדים (וגם המתבגרים המתכחשים) יודעים מתי הם יאכלו, מתי הם יפגשו עם ההורים ויוכלו לשוחח.
 
השיחות המתנהלות סביב השולחן מלמדות את הילדים יותר מכל, הן מהוות שיעור לחיים. כשהורה מספר על בעיה שהייתה לו במהלך היום, למשל, וכיצד הוא פתר אותה, הילד מקבל מסר חשוב, שלכולם יש בעיות, שצריך לנסות לפתור אותן ושאפשר לדבר על זה.  

 
מבחינה תזונתית ובריאותית לסעודות המשותפות ערך בל ישוער: משפחות שאוכלות יחד אוכלות טוב יותר. כשאוכלים יחד אוכלים לאט יותר, מעכלים לאט יותר. הכנה של ארוחה משפחתית מעודדת בחירה של תפריטים יותר בריאים, ילדים נחשפים למגשי ירקות, פירות, גבינות- דבר המשפיע מאוד על הרגלי האכילה של כולם. בכלל, כדי ללמד ילדים לאכול נכון ומאוזן אין צורך לדבר על תזונה או לרכוש מוצרים נדירים במחירים מופקעים, מספיק לילד לראות את ההורה שלו: אלה התנהגויות שהוא יאמץ לכל החיים.
 
למי שלא מורגל לקבץ את בני המשפחה לארוחת ערב משותפת, כדאי לנסות ולקבוע בתור התחלה יום אחד בשבוע: פנו מקום, ארוחה משפחתית משותפת טוב שתעבור לעדיפות ראשונה- לפני חוגים ושאר פעילויות.
 
כדי למנוע לחצים מיותרים של הרגע האחרון כדאי לקבוע מראש את השעה המתאימה של הארוחה, אך יחד עם זאת להישאר גמישים, עדיף לאכול ביחד קצת יותר מאוחר מהרגיל מאשר שכל אחד יאכל בפינה שלו. אפשר להגיש מגש של ירקות פרוסים לאלה שרעבים קודם לכן, כדי שזה לא יקלקל להם את התיאבון.  
רצוי גם לתכנן מראש את ארוחת הערב (או ארוחות הערב) לפני שיוצאים לקניה השבועית כדי שכל המצרכים יהיו בהישג יד. תוכנית שבועית עם המצרכים המתאימים מורידה הרבה מהלחץ שמתלווה לשעות האוכל, במיוחד כשרוב בני הבית כבר עייפים. ואם במתכונים עסקנו, שמרו היטב מתכונים שאפשר להכין במהירות, הם נכס של ממש.  

 
זכרו, המטרה היא להנות מהמשפחה ולהירגע. כדאי להשקיע ביצירת אווירה טובה סביב הארוחות (נרות / מפות / חיוכים), אפשר לנצל את הפגישה לסיכום השבוע, לתחזית ובכלל לשיחה נעימה. שתפו את הילדים בהכנות, הימנעו בנושאים מעיקים (הכנת שיעורים למשל), הרחיקו את כל הטכנולוגיות וזכרו, הילדים צופים בנו, הם לומדים מאתנו את הבחירות שלנו ולכן נהגו בנימוס ובדרך ארץ, הגישו ואכלו אוכל מאוזן. לאכול יחד זאת הנאה גדולה, שדרו זאת! שבו, אכלו, תהנו.  

 

לאפה חביתה וגבינות

למנה זו נשתמש בדפי הטורטייה הנוחים והנגישים, נוציא אותם מההקשר המקסיקני ונחבר אותם להווי הישראלי: לאפה, חביתה, גבינות ומה שביניהם.
 

מרכיבים (6 מנות)

  • 6 דפי טורטייה
  • 6 ביצים
  • 1/2 כוס חלב
  • מלח ופלפל שחור
  • 250 גרם גבינה לבנה (אפשר 5%, 9% ואף גבינת שמנת)
  • 1 אבוקדו קלוף, חתוך לרצועות
  • 1/2 פלפל אדום חתוך לרצועות דקות
  • 1/2 פלפל ירוק בהיר חתוך לרצועות
  • 3 פרוסות גבינה צהובה חתוכה לרצועות
  • לשימון: תרסיס שמן (או מעט שמן)
 
אופן ההכנה

  1. מכינים את הביצים: שוברים לתוך קערה בינונית 6 ביצים, מוסיפים את החלב, ממליחים ומפלפלים וטורפים היטב עד לקבלת תערובת אחידה.
  2. מחממים מחבת גדולה עם מעט שמן, יוצקים לתוכה מחצית מכמות הביצים ומטגנים על אש בינונית בערך 2 דקות, או עד שהשכבה התחתונה יציבה. הופכים את החביתה לצד השני בעזרת כף שטוחה או תרווד, מטגנים דקה נוספת ומעבירים את החביתה לצלחת. מטגנים באותו אופן את החביתה השנייה. חותכים כל חביתה ל-3 חלקים.
  3. מכינים את הלאפות: מוציאים את הטורטיות מהאריזה ומחממים אותן בשני הצדדים על גבי מחבת חמה (אין צורך לשמן) עד שהן מתחילות לשנות את צבען (בערך 30 שניות בכל צד).
  4. מורחים עליהן שכבה דקה של גבינה, מסדרים מעל פרוסת חביתה, גבינה צהובה וירקות ומגלגלים תוך כדי הידוק, עוטפים במפית נייר (או נייר שעווה) ומגישים.


אין תגובות: